אחרי מלחמת העולם השנייה, תעשיית הרכב היפנית הייתה בנקודת שפל. התשתיות של המדינה כולה היו הרוסות והביקוש לרכבים חדשים היה אפסי. טיוטה כמעט הגישה בקשה לפשיטת רגל ב-1949 ובשנת 1950 הייצור היה מוגבל רק ל-300 רכבים בשנה.
אבל בשנות ה-70, הסיפור היה שונה לגמרי. טויוטה (ושאר מכוניות יפניות) השתלטו על אמריקה. יותר ויותר אנשים ויתרו על הרכבים הגדולים מחברות אמריקאיות כמו פורד, שברולט וקאדילק, גרמניות כמו מרצדס, פולקסווגן ורנו ורכשו לראשונה טויוטה, הונדה וניסאן.
בשנת 1979 ג’נרל מוטורס עדיין שלטה ב-48% משוק הרכב הפרטי בארה”ב. אבל בשנת 2007, היא בקושי הצליחה להאחז ב-25% של השוק.
כיום המצב של שוק המכוניות האמריקאי כל כך גרוע שאפילו הנשיא טראמפ התערב בנושא. אבל הוא הבין שאי אפשר למנוע מאמריקאים לקנות רכבים יפנים. אז הוא האשים את היפנים בזה שהם מונעים מרכבים אמריקאיים להימכר ביפן.
איך זה יכול להיות שתוך 20 שנה, האמריקאים ויתרו על המכוניות האהובות שלהם והחליפו אותם בדגמים קטנים, בעלי מראה משעמם, עם מרכב טכני זול יותר, שבעבר היו קוראים להם “זבל אסייתי”.
הרבה אנשים חושבים שזה קרה כי המכוניות היפניות היו פשוטות טובות יותר. אבל זה לא ממש נכון.
חלק גדול מההצלחה הגיע בגלל שיווק מוצלח.
במשך תקופה ארוכה, חברות כמו טיוטה העבירו את המפעלים שלהם לארה”ב והחלו להעסיק עובדים אמריקאיים בייצור. הם גם גייסו אנשי מכירות מקומיים כדי למכור ולנהל את סוכנויות הרכב של החברה.
ככה הם טיפלו בתלונות שחברה זרה גוזלת מקומות עבודה של אמריקאיים.
הם התחילו לתת חסות לתחרויות ספורט מקומיות, קבוצות נוער ולממן עמותות ותכניות חינוכיות בכל רחבי ארה”ב. ככה הם הצליחו לכבוש את הלבבות של הציבור האמריקאי.
עם הזמן, הציבור התחיל לתפוס את את טיוטה בתור חברת מכוניות אמריקאית לכל דבר. בזמן שהחברות האירופאיות נדחקו לפינה.
חלק גדול מהמנהיגים המקומיים בקהילות בארה”ב החלו לעבוד עבור טויוטה, פתחו סוכנויות רכב, סחרו בחלפים או קיבלו תפקידי ניהול בכירים. חלק אפילו הפכו למיליונרים בדרך וכך טיוטה הפכה לחלק בלתי נפרד מהחלום האמריקאי.
פיטר לורנזו, חובב רכבים מושבע ומחבר הספר ‘ארה”ב הברית של טויוטה’, מוכן אפילו להרחיק לכת ולומר “לאמריקאים רבים, טיוטה היא יותר אמריקאית מבייסבול, נקניקיות, פאי תפוחים ושברלוט”.
בתקופה שבה אין מחסור של שירותים ומוצרים, יש חשיבות גדולה לבידול.
כל בעל עסק צריך לשאול את עצמו – איך אני הופך מעוד אופציה שאנשים בוחרים בצורה רנדומלית, לבחירה המועדפת בשוק?
זה, בניגוד למה שהרבה חושבים, לא קורה בגלל מצוינות לבדה. בחלק מהמקרים, זה לא קורה בגלל מצוינות בכלל.
זה קורה בגלל שיווק.